Center for mindfulness

Rentoutus ja stressinhallinta

hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla

Tie tasapainoisempaan tulevaan!

Mietiskele stressi pois

Teksti Merja Perttula
Mietiskelyyn ja yksinkertaisiin joogaharjoituksiin perustuva mindfulness-menetelmä rauhoittaa stressin ja lisää elämäniloa.

MILTä TUNTUISI AJAA 180 mittarissa ja suoraan seinään? Näin kuvaa stressikuorman alla sinnittelevien ihmisten tuntemuksia mindfulness-menetelmän Suomeen tuonut kehopsykoterapeutti (ECP) Leena Pennanen. Kun ei ehditä kuunnella kehon ja mielen viestejä, tilanne voi karata käsistä. – Mindfulness sopii kaikille, jotka haluavat parantaa elämänlaatuaan. Se ehkäisee stressiä, mutta on tehokas myös silloin, jos ihminen on uupumassa tai jo kuluttanut itsensä loppuun. Sen avulla ihminen voi hypätä pois oravanpyörästä ja pyörittää elämäänsä sellaisella vauhdilla kuin itse haluaa. Menetelmän kehitti lähes kolmekymmentä vuotta sitten amerikkalainen professori Jon Kabat-Zinn, joka auttoi klinikallaan kroonisesti sairaita löytämään elämänilon sairauden aiheuttaman voimakkaan stressin keskellä. Myöhemmin mindfulness-harjoituksia on hyödynnetty masennuspotilaiden hoidossa ja osana kognitiivista psykoterapiaa. Se helpottaa myös peloista, paniikkitiloista ja jatkuvista kivuista kärsiviä. – Menetelmään ei tarvitse sinänsä uskoa, mutta väitän, että jokainen huomaa harjoitusten vaikutuksen, Leena Pennanen sanoo.

MINDFULNESS-HARJOITUKSISSA kehitetään kykyä, joka sallii kaikki tuntemukset, tunteet ja ajatukset juuri tällä hetkellä. – Mitä enemmän yritämme välttää epämiellyttäviä tunteita ja ajatuksia, sitä voimakkaampia ne ovat ja sitä kauemmin ne kestävät. Kun pystymme kohtaamaan ne lempeän hyväksyvästi ja annamme niiden olla osana sen hetken kokemustamme, sitä helpommin vapaudumme niistä. Kun ”antaa olla” -kyky kasvaa harjoituksissa, se siirtyy vähitellen myös arkeen. Pyrkimyksenä ei ole vältellä ongelmia, vaan oppia kohtaamaan ne. Vähitellen alkaa löytyä uusia ratkaisuja, miten vaikeissakin tilanteissa voi päästä elämässä eteenpäin.

LääKäRINä TYöSKENTELEVä 53-vuotias Eeva hakeutui Leena Pennasen viikonloppukurssille, koska etsi sekä potilastyöhön että itselleen uusia näkökulmia. Kokemus oli niin hyvä, että hän jatkoi menetelmän opiskelua pidemmällä kurssilla. – Nyt olen omillani. Yleensä teen cd:tä kuunnellen kehomeditaation, johon menee puolisen tuntia aikaa. Viikonloppuisin saatan innostua, ja teen ensin joogaharjoituksia ja sitten mietiskelen niiden perään. Aluksi jotkut harjoitteet tuntuivat Eevasta tylsiltä ja toisarvoisilta. Jatkuvien toistojen jälkeen ne ovat avautuneet ja muuttuneet rakkaiksi. – Olen kova stressaaja ja ahdistun helposti. Harjoittelu on selvästi helpottanut työstressiä. Myös olemattomien murheiden pyörittely on vähentynyt. On helpottavaa oppia hyväksymään tosiasiat, joita olen aikaisemmin paennut tai jotka olen kieltänyt.

YLEENSä EEVA TEKEE harjoitukset iltaisin, koska on niin aamu-uninen. Harjoittelu auttaa saamaan hyvin unen päästä kiinni. Eeva aikoo soveltaa menetelmän oppeja potilaiden hoitoon. Rentoutumisen ja mietiskelyn hyödyistä on jonkin verran tieteellistä näyttöä. Ne rauhoittavat autonomista hermostoa, mikä näkyy muun muassa verenpaineen laskuna. On myös havaittu, että päivittäinen rentoutuminen ehkäisee esimerkiksi kroonista päänsärkyä yhtä tehokkaasti kuin tavalliset särkylääkkeet.

© Leena Pennanen 2006 | Mindfulness - hyväksyvä tietoinen läsnäolo